torsdag 22. februar 2007

tainnværk



Nå har jeg rakla rundt på flekkvis barmark og knallharde issvuller. Det er SÅ kalt og SÅ tørt, og SÅ isende ugjestmild vind at det som er av snø og is rett og slett eroderer. I slike stunder kunne jeg ønske at ikke var en pinglete tilhenger av piggdekk. De stakkars piggene slipes jo ned til flate bruskorkelignende duppedærter.
Piggdekk er jo absolutt overelegnt på is, snø, sørpe og you name it!. Men nå på asfalten lager de unektelig mye støy. Støy som overdøver evt andre humørsjuke lyder en italiener fra Arese måtte frambringe i kuldenød. Og sånn som ståa er nå, med "tainnværk i tainnstanga", er jeg avhengig av å kunne overvåke hvert minste knekk, knirk eller smell fra fronten. De bange anelser går ikke på tannstanga alene, den er kaputt, ikke mer å hente der. Ny er bestilt og skal installeres. Beklageligvis etter vinterferien. Syke mekanikere + trege leverandører og glemske kundemottager= bad combo. Så nå undrer jeg meg; Er det forsvarlig å kjøre 2 X 30 mil med knekkelyder i tannstanga. Hva mer kan gå galt? Kan bærearmer, linkarmer, mansjetter, lager og aksling gå gaiken? Blir jeg stående på vidda i 30 speik med flat mobil, lengtende etter NAFs rescue-patrulje? Forbikjørt av Audi- og Volkswagen-eiere med et skjeivt triumferende glis? Alternativet er å stappe ski, staver og 3-liters pappdunk inn i min andre italiener?(ja jeg har 2, så omfattende har smitten råket) Men den andre italieneren, som har solgt over 5 millioner i europa og ble årets bil her for noen annualer siden, er litt liten. Romslig og volumiøs, men litt kort. Nei trur jeg skal leve litt farlig, heller kjøre stilig enn fornuftig.Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler! Gammelt jungelord!

Ingen kommentarer: